Pages

Sunday 8 January 2012

Cara Membahaskan Fiqh Berdasarkan Hadith (3)

Hadith yang dipilih pada kali ini ialah:

حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ أَبِى بِشْرٍ عَنْ يُوسُفَ بْنِ مَاهَكَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ تَخَلَّفَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - عَنَّا فِى سَفْرَةٍ سَافَرْنَاهَا ، فَأَدْرَكَنَا وَقَدْ أَرْهَقْنَا الْعَصْرَ ، فَجَعَلْنَا نَتَوَضَّأُ وَنَمْسَحُ عَلَى أَرْجُلِنَا ، فَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ « وَيْلٌ لِلأَعْقَابِ مِنَ النَّارِ » . مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا

Berdasarkan hadith yang dibawakan di atas, para sahabat Nabi s.a.w. pada ketika itu kelam kabut kerana waktu Asar hampir habis. Oleh yang demikian, mereka mengambil wuduk dengan cepat sehinggakan ketika sampai pada anggota wuduk kaki, mereka hanya menyapu di atasnya sahaja tidak terkena tumit. Melihatkan kepada perlakuan mereka itu maka Nabi s.a.w. memarahi mereka.

Berdasarkan hadith ini, Imam al-Bukhari menamakan tarjamah bab dengan katanya: "Bab Membasuh Kaki Dan Tidak Boleh Hanya Sekadar Menyapu Di Atasnya." Pemahaman daripada hadith ini ialah air wuduk anggota kaki perlu diratakan termasuk bahagian tumit. Untuk menjadikan anggota kaki lebih bersih, maka amat digalakkan seseorang itu menggosoknya ketika berwuduk. Imam al-Bukhari meletakkan tarjamah bab dengan katanya: Tidak Boleh Hanya Sekadar Menyapu Di Atasnya adalah untuk menolak pandangan mazhab Shi`ah yang mengatakan bahawa aggota wuduk kaki hanya sekadar menyapu di atasnya, tidak perlu diratakan sehingga ke bahagian tumit. Pemahaman yang seperti ini adalah bertentangan dengan ijmak umat Islam. Ini kerana kefarduan membasuh anggota wuduk kaki adalah berdasarkan kepada ijmak umat Islam. [Muhammad al-Zuhayli (2010), al-Mu`tamad Fi al-Fiqh al-Shafi`i, j. 1, c. 2. Dimashq: Dar al-Qalam, h. 74].

Kenapakah Imam al-Bukhari menyebutkan perkataan membasuh di dalam tarjamah bab sedangkan di dalam hadith tidak disebutkan perkataan membasuh itu? Ini kerana perkataan membasuh itu terdapat di dalam al-Quran. Dengan yang demikian, perkataan membasuh yang diletakkan Imam al-Bukhari di sini adalah merujuk kepada ayat itu. Membasuh membawa erti membersihkan sesuatu dengan air yang merangkumi meratakan air di tempat membasuh atau menggosoknya. Menurut mazhab Shafi`i, disunatkan kita menggosok anggota kaki ketika berwuduk agar air akan lebih merata pada bahagian itu. 

Oleh yang demikian, aggota wuduk kaki perlu dibasuh dengan meratakan air ke seluruhnya. Perlakuan yang lebih elok ialah menggosoknya agar air lebih merata pada bahagian kaki. Wallahua`lam.  



1 comment: